tisdag 15 november 2011

Vårda era dyrgripar


Jag har nämnt det förut, men jag säger det igen; ta hand om era skor. Har ni spenderat ett antal tusenlappar på inhandlandet av kvalitetsskor så ta er tiden att vårda dem. Vissa tycker att det är slöseri med tid att putsa upp sina skor till en glansig paradputs. De tänker att ”det räcker med att smälla på lite skokräm och köra hästhårsborsten för att få en hyfsad glans”. I beg to differ. Det finns inget som lyfter ett par snygga, klassiska herrskor så mycket som en perverst glansig paradputs! 


När du dessutom väl har fått till en fin paradputsglans på dina skor så håller denna faktiskt i sig längre än vad man tror. Och blir skorna skitiga så är det faktiskt ganska enkelt att få tillbaka glansen med hjälp av lite saliv, en gnutta skoputs och en bomullstrasa.


Ett tips är att ha några två-tre par rustika skor för dåligt väder, exempelvis mockaskor eller präglat läder (grained). På detta sätt kan du undvika att gå ut med dina paradglänsanden skor i vätan.

22 kommentarer:

  1. Sjuk glans på sista bilden! Och inte ett gångveck. Nya skor? Hur många timmar tog det?

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Om man vill ha ha en respektabel glans på ett par bruna skor men vill köra färglöst, finns det då skovax (alltså det man lägger på efter krämen) för det? Fina skiftningar i färgen blir väl mindre synliga om man kör brun puts?

    SvaraRadera
  3. Anonym 1: Hej, det är inte mina skor.

    Anonym 2: Kör med brun kräm/puts är min rekommendation. Skiftningarna kommer fram ändå. De allra flesta gör misstaget att smälla på alldeles för mycket kräm/puts.

    SvaraRadera
  4. Hej Shoeman (och alla andra skofetischister där ute för den delen)!

    Jag uppskattar din blogg väldigt mycket, och har lärt mig en hel del av alla de tips och synpunkter du delat med dig av.

    Nu planerar jag ett skoköp i London om ett par veckor, men kan inte bestämma mig för vad det ska bli (finns ju så mkt man vill ha!). Min relativt blygsamma skogarderob ser i nuläget ut som följer:

    Lågskor:
    Ett par svarta plain oxfords med captoe, ett par bruna (bordeuax-färgade) dito, ett par svarta fullbrogues (wingtip) samt ett par bruna plain derby.

    Kängor: Ett par oxblodschelsea, ett par mellanbruna derbykängor med captoe, samt ett par Timberland i nubuck som åker fram när det är riktigt grisigt ute.

    Lämpligt nästa steg? Min smärtgräns ligger väl runt 500 pund...

    Mvh G

    SvaraRadera
  5. G; låter definitivt som att du skulle behöva ett par bruna longwings. AW Foster samt George Cleverley, Crockett & Jones ligger i det prissegmentet. Samtliga finns på Jermyn Street i centrala London.

    SvaraRadera
  6. Attans :), jag hade hoppats att du skulle rekommendera en dressad oxfordkänga i two-tone (Målbild EG:s Shannon-modell), vilket är något av det vackraste jag personligen sett i skoväg, alla kategorier.

    Hursomhelst, jag litar betydligt mer på ditt omdöme än mitt eget i dessa frågor, och jag har givetvis också själv insett att en brun lågsko i någon form av brogues-utförande saknas.

    Jag får helt enkelt låta magkänslan (och kanske till viss del plånboken) avgöra när jag besöker skornas förlovade gata och synar utbudet.

    Tack för svaret!

    Mvh G

    SvaraRadera
  7. Varför inte en monkstrap?

    /Erik

    SvaraRadera
  8. Sant, jag har funderat i de banorna också. Förr eller senare är det dags för en munk, men det känns som att mitt sug efter ovanstående två typer av skor för tillfället är för starkt. Just Edward Greens Balmoralkänga "Shannon" tycker jag är smärtsamt åtråvärd, men nackdelen är ju att de bara går att få tag i via MTO-förfarande, för en ganska rund summa dessutom. RTW-utbudet av denna typ av sko tycks dåligt tyvärr, men jag ska finkamma Jermyn street när jag kommer dit. Hittar jag ingen värdig kandidat så får det bli brun lågsko med brogues och kanske en MTO i vår istället...

    Mvh G

    SvaraRadera
  9. En fråga: jag har blivit väldigt förtjust i en sko från Lodger, modellen heter Brompton. Har du någon uppfattning och hur Lodger kvalitetsmässigt ligger till jämfört med tillverkare i samma prisklass? Jag har sett att Simon Crompton höjer dem till skyarna, men det skulle vara intressant med mer input.

    SvaraRadera
  10. Snygga bilder!

    Jag håller på att leta efter vinterskor och tänkte först köpa ett par slit och släng, men börjar bli mer och mer sugen på ett par Tricker's och står just nu mellan Stow i "Espresso" och Henry i "Chocolate Suede"... Du nämner att grain och mocka är bra för vinterväder och frågan är ju då, vilken sko bör jag satsa på rent kvalitetsmässigt när det kommer till Göteborgsväder?

    Tack så mycket på förhand!
    /NS

    SvaraRadera
  11. Jag är väldigt modeintresserad och jada jada, jag har även uppskattat brittiska skor enormt men aldrig känt mig manad att spendera x antal tusen på skor då mitt yrke inte kräver klädkoder. Inte heller mitt umgänge. Men igår slog jag till och införskaffade mig dessa http://www.nittygrittystore.com/product/brand-category-shop-trickersfornittygritty/brogue-boots . Tyckte helt enkelt att de var snygga och förstod att det var kvalité. Självklart som vintersko. Såhär i efterhand, en hög brogue med många udda detaljer som inte är "korrekta" eller så... hur fel var detta köpet? Är nu väldigt inslagen och kommer bara köpa brittiska skor framöver men undrar då hur jag kan vara rätt samtidigt som jag vill behålla min egna stil. Kan jag fortsätta köpa limited editions eller måste jag röra mig in mot det mer klassiska för att verkligen uppskatta skorna på rätt sätt? What to do?

    SvaraRadera
  12. Proposition_joe: Lodger är kanske prisvärt, en bra "instegssko" för den som börjat intressera sig för kvalitetsskor. Men du kommer snart vilja kolla på tillverkare ett snäpp upp såsom Carmina och Crockett & Jones.

    NS: Vad är Göteborgsväder?

    Anonym: Om du vill "behålla din egen stil" så blir du nog ganska besviken om du köper Tricker's eftersom de är mycket populära för tillfället; trenden med överdimensionerade longwings i olika utföranden verkar hålla i sig. Det finns jättesnygga mer diskreta modeller från Tricker's som du kan kika på utan att behöva slå in på det groteska Vibram-spåret (den löjligt överdimensionerade sulan på skorna du nämner).

    SvaraRadera
  13. Blandar inte Shoeman månne ihop Lodger med Loake nu?

    Jag har dock en fråga. Jag är i akut behov av ett par vinterskor att bära till och från jobbet och slaskiga dagar i stan. Sedan tänkte jag byta till andra skor väl på kontoret. Mina tankar går mot dessa:

    http://www.nittygrittystore.com/product/category-shop-men-footwear/grassmere-zug-grain-boot?p=2

    Vad anser oraklet? :)

    SvaraRadera
  14. "hur fel var detta köpet?" "Kan jag fortsätta köpa limited editions eller måste jag röra mig in mot det mer klassiska för att verkligen uppskatta skorna på rätt sätt? What to do?"

    Det låter som att du behöver en nypa självkänsla, inte mer klassiska skor. Vem bryr sig om vad du har på fötterna om du inte trivs med dig själv? Finns det något mindre klassiskt än ängsliga ynglingar som fruktar andras åsikter?

    SvaraRadera
  15. Hej Mr. Shoeman!

    Blandar du inte möjligen ihop Lodger med Loake i ovanstående svar?

    I övrigt letar jag efter skor att bära i den saltiga stockholmsslasken. Överväger känglor med traktorsula i grain läder från Trickers´s eller Crockett and Jones. Vad har du för uppfattning i frågan?

    SvaraRadera
  16. För den som till äventyrs är intresserad så blev det ett par Lodger Brompton. Förstahandsintrycket är att det är mycket robusta skor, framför allt så känns lädret som betydligt bättre kvalitet än skor jag tidigare köpt från exv. Loake och Il Gergo. Sedan får man ju se hur de utvecklas över tiden, men bedömningen efter några dagars användning är att de i alla fall är fullt jämförbara med de Church's Grafton jag har sedan tidigare. Dock runt £100 dyrare i grundpris, även om jag fick mina något billigare.

    SvaraRadera
  17. På tal om skovård, har ett par chelseaboots som jag låtit sätta en tunngummisula, men den lilla del av skinnskulan som finns kvar (närmast hälen) har börjat spricka lite, är detta något att oroa sig för? Kan man smörja in detta med något för att motverka sprickbildningen?

    SvaraRadera
  18. Småsprickor är inte mycket att göra åt och brukar inte vara någon större fara. Det brukar bli så efter några års användning.
    Bruka dem tills lädersulan ger upp och lämna in dem för ett botten byte. Fråga då efter efter ett långsamtgarvad lädersula. De håller bra mycket längre.

    Har dessa sprickor uppstått snabbt har du antagligen för vana att torka dem vid för hög värme. Rumstemperatur skall det vara. Tåg, bussar och spårvagn(?) kan också vara en bov! Många tänker sig inte för och vilar foten på elementet.

    Mvh
    /Ulf, Skövde Skomakeri

    SvaraRadera
  19. Har utvecklat en enormt intresse för kvalitetsskor och med anledning av denna post om skovård undrar jag om man skall sätta ett stålbleclk fram på tån? Att undvika gummisula verkar vara modellen, men det känns som stål kan vara rätt "skydd"

    /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har infällda tåjärn på de skor med lädersula som jag använder mycket utomhus. Har inte satt det på mina svarta oxfords då de typiskt sett kommer att bäras lika mycket inomhus som utomhus. Tåjärn ger ett väldigt bra skydd, inte bara mot slitage underifrån utan även mot de oundvikliga tillfällen då man sparkar i saker och ting. Har man inget tåjärn riskerar randen att bli bucklig och det ser tråkigt ut. MIn skomakare gör utanpåliggande tåjärn för 150 kr och infällda för 300. En god investering!

      Radera
    2. Tåjärn ger ett visst skydd mot slitage. Infällda tåjärn som monteras direkt av tillverkarna är att föredra. Annars kan man eftermontera dessa precis som Per nämner.

      Radera
  20. Tack. Skall tänka på det när jag beställer mina kommande MTO G&G. Köpte G&G' Sinatra häromdagen. Underbara.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails