tisdag 12 januari 2010

Skovård - några grundläggande tips

Så du har gått och köpt dig ett par nya skor? Då behöver du ta hand om dem också. Jag kan inte nog understryka vikten av att ta hand om sina skor! Skor slits hårt, men med lite omtanke och några extra minuters skovård per vecka så kan dina skor hålla i 10-15 år om inte mer. Förutsättningen för att de skall hålla så länge är dock att du bär högkvalitativa herrskor och inte massproducerat skräp från utvecklingsländer.

Jag skall längre fram gå in på lite mer hands-on-tips hur du skall putsa och vårda dina skor, men jag börjar med några enkla generella tips.


En utmärkt video om skoputsning på Youtube.

Rotera skor – låt dina skor vila minst 24 h efter att du burit dem en hel dag, detta är det absolut enklaste och viktigast tipset. Detta ger lädret en chans att återhämta sig och torkar ur fukt. Bär du samma skor dag ut och dag in, riskerar de att ruttna inifrån, speciellt i vårt fuktiga klimat. Det spelar ingen roll hur god kvalitet de är av, inom något år eller två kommer din dyra sko att falla i bitar om du inte följer detta råd. Mitt tips är att ha minst 4-5 par kvalitetsskor att rotera mellan.

Borsta bort smuts - mycket enkelt och effektiv, låt inte smutsen gro in i skon, putsa bort damm och ytlig smuts med en skoborste eller torr trasa efter varje användning

Putsa skon regelbundet – du behöver inte putsa skon efter varje användning, men försök att putsa upp dem var 6-7 gång du bär skon, lite beroende på hur hårt smutsade de blivit förstås.

Använd skoblock – detta hjälper skon att hålla passformen. Mer om detta ämne kan du läsa om i den tidigare artikeln Skoblock.

Låt fuktiga skor torka – men för guds skull, ställ dem inte vid ett element eller i torkskåp, detta är döden för läder.

Skohorn – använd alltid skohorn när du tar på dig skon, så sliter du mindre på både plös och hälparti.

Ta bort gammal skoputs – då och då kan det vara en bra idé att ta bort gamla lager av skoputs. Du gör detta med en vattenbaserad spritrengöring. När skon torkat är det viktigt att du fettar in skon igen med vax eller fett. Det räcker om du gör detta nån gång om året.

Ett urval av Saphir skovårdsprodukter, från butiken Leffot i New York.

Gällande skoinfettning så bör man göra detta med måtta. De flesta skoputsmedel innehåller ganska mycket fett, så det kan vara överflödigt att fetta in dem extra. Dock kan det vara en bra idé att fetta in dem innan du ställer in dem i garderoben för säsongen, för står de helt oanvända utan uppmärksamhet i ett halvår riskerar de att torka ut något.

Skovårdskit från Paul Smith.

15 kommentarer:

  1. Jag hittade din blogg idag. Strålande! Jag vill bara kasta in lite beröm. Jag är också en som uppskattar bra randsydda skor. Jag har idag nästan skogarderoben komplett(om den nu någonsin blir det efter att man fastnat..?). Tidigare hade jag ganska dyra kostymer och skjortor men ganska orinära skor. Inte de billigaste men utan stil och tanke. Nu har jag dragit ned nivån på övriga kläder ett tag och gjort en upprykning på skofronten. Vilket lyft. Och på sikt billigare. Jag återkommer med funderingar och lite diskussion. Ingen av mina bekanta delar denna passion. Hälsar xms67

    SvaraRadera
  2. Vill oskså ansluta mig till den föregående skribenten och beröma denna blogg. Jag är också i början av processen att samla en riktig skogarderob och behöver hjälp av just den sort som denna sakliga och givande blogg tillhandahåller. Tack!

    SvaraRadera
  3. Tack för de värmande orden!

    SvaraRadera
  4. ...håller med föregående talare. Vill göra en kommentar till skovård, kanske lite väl tekniskt, men jag kan verkligen rekomendera microfiberduk för att putsa. Duken finns att köpa på tex bensinstationer för ca 50 kr och gör verkligen skillnad som jag ser det.

    SvaraRadera
  5. Okey, lite hardcore råd behövs. Hur gör ni när ni kommer hem med saltblöta skor. Tar ni er tid att torka av etc.? Jag är så trött på saltet. Själv försöker jag torka av skorna men ibland blir det inte av... Resultatet är ju mindre kul... Xms

    SvaraRadera
  6. Anonym: jag löser det på det viset att om jag inte orkar torka av saltet idag så kan jag använda andra skor imorgon - och så fortsätter jag så tills alla mina skor har salt på sig :( Då blir jag tvungen att använda shoeboys tvål mot salt. För övrigt så tycker jag man skall använda antingen skokräm eller skoputs varje dag på de skorna man skall använda den dagen. Oavsett väder och om skorna blir fördärvade innan man ens kommer till bilen.

    SvaraRadera
  7. Underbar blogg. Jag har precis som många andra precis börjat samla. Lite som att samla och använda Vintage grejer överlag.
    VAD är basen i en bra skorengöring/underhållning? (Viken borste, duk, kräm, fett osv).

    SvaraRadera
  8. Hej Tstyle: Du behöver ingen avancerad bortse. Köp en från en bra skomakare. I övrigt så behöver du bara några rena bommulstrasor (gamla lakan, t-shits etc). Sen måste du ha skokräm för att färga in och vårda ädret och skoputs för att få en fin glans. Allt går att köpa hos välsorterade skomakare. Saphir är min favorittillverkare av skovård. Davidsons i Uppsala är mig veterligen som kör med Saphirs "deluxe"-märke Médaille D'or. Men även Sapirs vanliga linje är bra.

    SvaraRadera
  9. Hej hej!
    Jag har bara hittat KIWI's produkter i de butiker jag besökt. Tror att det är samma som man använde i militärtjänstgöringen.
    Det blir ju bra, men något för att få extra glans efter en bra grundbearbetning vill man ju gärna ha, speciellt på bruna skor.
    Tack för en makalös blogg i övrigt!

    SvaraRadera
  10. Hej. Jag har fått fula fuktmärken nedtill på mina favoritstövlar. Så trist! Jag har helt enkelt slarvat med skovården i år.. Finns det nåt sätt att rädda dem? De är i konjaksbrunt skinn. Mvh. Anna

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Har ett par Footjoy Classic golfskor, som jag inte har skött enligt konstens alla regler....Skinnet på ovansidan har spruckit, går de att göra nånting åt detta?

    Mvh Henke

    SvaraRadera
  12. Henke; Nope inte mycket att göra då de väl spruckit. Då golfskor utsätts för mycket fukt så handlar det om att se till att använda skoblock i trä och låta dem vila i 24 h innan du använder dem igen. Så spelar du mycket golf bör du investera i två par bra golfskor och rotera emellan dessa.

    SvaraRadera
  13. A presidential shine!

    Hittade denna sida - http://www.hangerproject.com/presidential-shine/

    Saphirs produkter

    SvaraRadera
  14. Fina bilder och bra demo! Är dock inte helt övertygad om att det där ger en superblank yta! Tror tycärr det krävs mer hårt arbete och många, många små cirklar för att få till det.

    Fick nyligen höra ett litet insidertips; Edward Green använder Kiwi i sin fabrik för att putsa upp sina skor innan de levereras. Vet inte om det beror på att Kiwis produkter ger en blankare yta eller om det är de vårdande egenskaperna som har avgjort valet.

    SvaraRadera
  15. Vilken vattenbaserad spritrengöring rekommenderas, för borttagning av gammal skoputs?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails