onsdag 15 december 2010

Skovård - Skoputsteknik

Ni som följt bloggen har säkert läst tidigare artiklar i ämnet skoputs och skovård. Det har då gällt mer generella tips och kanske inte så detaljerade beskrivningar gällande hur man får till ett bra resultat. Jag tänkte i denna artikel gå in lite djupare på ämnet.

Det finns i min mening två olika skolor av skoputs. Den ena skolan använder endast skoborste och den andra använder även en bomullstrasa. Jag tillhör sistnämnda. Du kan nämligen inte få en spegelblank yta med hjälp av endast skoborste. Så här kommer utan vidare dröjsmål Shoemans skoputs-skola:

Skovårdsprodukter från Saphir (kräm och puts)

Redskap för skoputs
• En skoborste
• En ren bomullstrasa (en gammal t-shirt duger alldeles utmärkt)
• Skokräm (jag rekommenderar Saphir Médaille d’Or Cream Pommadier)
• Skoputs (jag rekommenderar Saphir Médaille d’Or Pate De Luxe Shoe Polish)
• Ett litet fat med vatten

Förberedelse
Tag först bort skons snören. Borsta sedan av skorna från smuts med hjälp av skoborsten. Är skorna svårt smutsade kan det även vara en god idé att torka av dem med hjälp av en fuktig bomullstrasa. Är det skor i riktigt dåligt skick kan det även vara en bra att behandla dem med Saphir Médaille d’Or Renovator. Låt sedan skorna torka så att de är helt torra.

Jag brukar använda locket till putsen att ha vatten i.

Grundarbete
I grundarbetet använder vi en skokräm. Tag fram en ren och torr bomullstrasa och din Saphir Médaille d’Or Cream Pommadier. Trä trasan över pekfingret och doppa toppen i skokrämen. Doppa sedan toppen i vatten så trasan blir fuktig. Applicera nu krämen med hjälp av små cirkulära, repetitiva rörelser på hela skon. Krämen skall gå in ordentligt i skon, detta åstadkoms endast genom ett rejält gnuggande! Applicera mer kräm/vatten när det behövs. Se till att du får kräm överallt; ett ställe man lätt missar är där ovandelen av skorna möter sulan. När du är klar med sko ett går du över till sko två. Sko ett har absorberat krämen när du är klar med sko två. Repeteras tills du har tre lager av skokräm på bägge skorna. På det sista eller näst sista lagret kommer du se att det börjar hända saker; det uppstår en kemisk reaktion när du gnuggar vilket resulterar i att dina små cirklar kommer bli glansiga och lite fettiga. Du vet då att du är på rätt väg. Grundarbetet är det mest tidskrävande momentet (ca 30 minuter/par).


En bra instruktionsvideo för att få till "high shine"

Puts
Så till det sista men ack så viktiga sista momentet. Du har applicerat tre lager skokräm. Skon är rejält inkrämad och infärgad. Skon ser glansig och fin ut, men du kan fortfarande inte se din egen spegelbild i skon. Lugn, bara lugn. Det är här skoputsen kommer in! Ta fram din Saphir Médaille d’Or Pate De Luxe Shoe Polish eller annan högkvalitativ skoputs (exempelvis Kiwi Parade Gloss). Trä en ren bomullstrasa över pekfingret, gnugga på lite skoputs, fukta med vatten och börja applicera skoputsen i små, cirkulära rörelser. När du har gnuggat tillräckligt länge uppstår återigen den kemiska reaktionen och du kommer börja få en riktigt glansig yta. Fortsätt tills du har en sådan glansig yta över hela skon. Tån och hälen är lättast att få till en glansig yta på, resten behöver du inte lägga lika mycket tid på eftersom dessa delar är rörliga och snabbt tappar glansen. Om du har gjort ett bra grundarbete bör detta gå ganska smidigt (ca 15 minuter/par). Ett effektivt sätt att få en riktigt fin paradputs är att avsluta det sista varvet med saliv istället för vanligt kranvatten.

Målet är som sagt att få en mer eller mindre spegelblank yta. Något som uppmuntrar vård av sina skor så att de håller längre är att ju äldre skon blir, desto lättare är det att få en riktigt fin spegelblank yta. Mina äldsta och mest slitna skor är de som är absolut lättast att få ett snabbt resultat på. En typ av skor som är lite svårare att få en högblank yta på är anilinfärgade skor. Även andra sorters läder som ej är av kalv (exempelvis Cordovan som tillverkas från hästhudar) är också svåra att få en blank yta på då det är av en helt annan karaktär.


Exempel på en fin puts från L’Atelier du chausseur  (Marc Guyot-skor)

42 kommentarer:

  1. Var kan jag få tag på Saphirs skovårdsprodukter? Jag bor i Malmöregionen. Tips på nätbutik?

    SvaraRadera
  2. Har dålig koll på Malmö. Testa http://www.valmour.fr/

    SvaraRadera
  3. I Göteborg hittar man Saphir hos Larssons skomakeri ,Södravägen 23. I Uppsala samt via webben hos Davidssons skomakeri.

    Billigast är det som allt annat på ebay, förutsatt att man har tid och tålamod.

    SvaraRadera
  4. Skomakare Rolf Hanson på Södergatan har Saphirs produkter.

    SvaraRadera
  5. Tack, tack! Informativt. Även om knäna skakar något inför blotta tanken på tidsåtgången, speciellt så här års. Märkte t.ex. att jag själv tar för stora ytor och cirkulära rörelser. Otålighet.

    Du verkar ju vara väl insatt i mycket skorelaterat, känner du kanske till någon gammal hederlig "shoeshiner" i Stockholm där man på klassiskt vis kan svänga förbi, lägga upp fötterna och få skorna putsade och ompysslade medan man själv läser en tidning eller konverserar.

    Återigen, en alldeles förträfflig blogg!

    SvaraRadera
  6. dandylionpages; Tack, kul att du gillar Herrskobloggen. Jag känner inte till någon som gör en ordentlig high shine. Förr kunde man på Grafford på Humlegårdsgatan få dem upputsade, men det var ingen high shine utan enbart en vanlig puts. Jag vet att man i både England, Tyskland och USA har dessa tjänster men jag tror marknaden är för liten i Sverige. Man får nog betala runt 300-400 kr för en sådan tjänst skulle jag tro. Av ren nyfikenhet, vem av läsarna skulle betala så mycket för den tjänsten?

    SvaraRadera
  7. Jag är lite nyfiken vad det är för skillnad / vad du gör för skillnad på skokräm och sko puts? är du så att du menar att du tar sko kräm enligt skons färg sen avslutar men en neutral skokräm/puts ?

    SvaraRadera
  8. Tack för en väldigt trevlig blogg, blir lika glad varje gång jag ser ett nytt inlägg! Puts tekniken med trasa fungerar alldeles fantastiskt bra!
    Det som jag skulle vilja fråga är hur du gör vid de ställena som är svåra att komma åt, till exempel där ovan lädret möter sulan och om man har en brouge, mellanrummet mellan olika lager... Jag har märkt att det är en ytterst dålig idé att ta av trasan från fingret och "trycka ihop" den och gnugga. Har du några bra tips?
    Jag undrar också vad du gör med brouge mönstren. Hur gör du för att inte kräm ska fastna i hålen? Dessa frågor skulle du kanske kunna skriva en artikel om?
    Undrar även om du använder neutral skoputs eller om du kör färg även där?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  9. Me; skokräm vårdar och färgar, putsen vårdar även den men ger även en blank yta. Jag använder alltid kräm och puts i samma kulör som skorna. Det går att beställa färgkartor från Saphir om man är osäker vilken färg man skall ha.

    Anonym; Lädret där skorna möter sulan behöver man inte tokputsa upp för det är en yta som knappt syns. Så oroa dig inte för det. Det viktiga är att du applicerar lite kräm som kan vårda lädret på dessa ställen. Gällande brogues så låter det som du använder alldeles för mycket kräm. Får du kräm i mönstret har du tagit för mycket. Gällande sista frågan; använd alltid skokräm/puts i samma kulör som skon.

    SvaraRadera
  10. Gällande frågan, "vem skulle kunna tänka sig att betala 300-400 kr för den tjänsten"... It's a bit iffy without the hig shine... Men skulle det krisa; ja, varför inte.

    Problemet kan självfallet avhjälpas om man ser till att hålla sitt 'skostall' i gott skick så att man aldrig sitter utan välputsade skor. Men, som det heter, plötsligt händer det...


    Ps. God jul, och om det inte kommenteras före dess, gott nytt år!

    SvaraRadera
  11. Hittade precis din blogg. Verkar asbra!
    Ska lägga till ett bokmärke nu. Min blogg handlar om historiska herrkläder.

    SvaraRadera
  12. Hej! Har du ngr bra tips på skötsel av oljad nubuck?

    SvaraRadera
  13. Mikael; Tack! Du har en intressant blogg, den skall jag kika närmare på!

    Anonym; Nej, tyvärr. Fråga en bra skomakare, de bör veta.

    SvaraRadera
  14. Jättefin blogg. Du nämner i början av inlägget att det finns två skolor. Den ena, att använda en trasa, går du igenom mycket väl. Men hur är den andra? hur gör man om man bara vill använda skoborste?

    SvaraRadera
  15. Hej anonym, kul att du gillar bloggen. I detta inlägg finns en video som visar denna skovårdsteknik: http://herrskobloggen.blogspot.com/2010/01/skovard-nagra-grundlaggande-tips.html

    SvaraRadera
  16. Har testat i princip samtliga märken på skokrämoch kommit fram till att absolut mest prisvärt är Kiwi. Deras basfärger svart, brunt, rött & blått kommer man långt med. Putsade skor ca 730 timmar under 2006 och har testat alla metoder. Tillhörde Arméns Musikkår och våra befäl åkte på utbildning till brittiska armén för att lära sig grunderna. Allt görs för hand. Lämplig material är urtvättad gammal t-shirt som man kokar vid flera tillfällen i sträck (då drar porerna ihop sig). Herrskor av finare modell är alltid behandlade vid tillverkning och vill man uppnå spegelputs bör de först rengöras med kemiskt ren bensin. Dock bör man vara säker på att man vill offra mycket tid på att putsa därefter då skons naturliga skydd försvinner. Börja alltid med brun skokräm då den är något fetare och täcker grövre porer. Snurra en liten del av trasan stenhårt runt fingret, doppa i fingervarmt vatten och börja. Kan behövas ca 7-8 tunna lager innan man kan övergå till svart. Blanda ev in några tunna lager med rött/blått som ger annan djupskärpa i putsen. Det vanligaste felet man gör är att man har för mycket kräm på. Ju längre tid man hållt på desto kallare ska man hålla vattnet. Vill man uppnå exceptionell puts tipsar jag om värmepistol och bränna in 1-2 lager eller ev. smälta en vaxpuck och fördela ut. Dessa två metoder kräver dock mycket övning innan..Gå gärna med i "Alltid välputsade skor" på FB, där ni kan lägga upp bilder och diskutera metoder..

    SvaraRadera
  17. Brukade få mina skor putsade av John ''The Polisher'' på Lobb's, salig i åminne. Tror det var 35 pund för en glans som nästan var löjlig.

    SvaraRadera
  18. Klockren blogg ! Läser den med förtjusning och uppskattar verkligen tipsen hur man skall gå till väga för att få till en riktigt rejäl spegelglans.Det krävs dock en ordentlig kraftansträngning för att lägga ned så mycket jobb på att putsa ett par skor, men å andra sidan har man lagt ner så mycket pengar på ett par högkvalitativa skor (har f.n 5 par C&J)så är det väl på plats att anstränga sig lite... Efter att har läst din blogg så infinner sig en "vill ha fler" känsla, men det känns tveksamt att köpa några ytterligare skor, då de troligtvis kommer överleva ägaren =),men man vet aldrig. Vad det gäller skor till vissa tillfällen och kläder så bryr jag mig inte så mycket om vad "förståsigpåarna" har för uppfattning, utan jag tar vad jag känner för, även om jag delar din uppfattning att ett par odekorerade (läs : Brough ) skor är väldigt snyggt till kostym. Har f.n endast svarta skor och skulle kanske(om det blir aktuellt med fler inköp =))behöva ett par andra i någon brun nyans, men frågan som infinner sig blir; Till vilka kläder använder man bruna skor ?

    SvaraRadera
  19. Jag har en viktig fråga. Hur ska man sköta lädersulor på högkvalitativa skor för att förhindra snabb slitage? Går det bra att använda minkolja? Eller har du något speciellt tips? Tack för svaret!

    SvaraRadera
  20. Hej IV; Roterar man skor tillräckligt ofta ser jag det inte som ett problem. Jag behandlar inte mina lädersulor på något sätt.

    SvaraRadera
  21. Hej ! Behöver putsa/rengöra ett par C&J skor. Ngn som vet om/var man kan lämna in och få det BRA gjort. Orkar inte köpa/göra det sjlv. Bor i centrala stockholm. Tack på förhand!

    /c

    SvaraRadera
  22. Vill också veta om man kan få en riktigt bra skoputs. Skulle behöva en grundlig renovering med ny finish i Sthlm! Tips?

    SvaraRadera
  23. Hej på er

    Någon som vet några bra tips på teknik vid putsning av brogues?
    Jag har ett par Carmina longwings och "hålen" i brouge-mönstret blir lätt fyllda med skokräm (med ovanstående teknik) vilket inte är särskilt snyggt.

    /D

    SvaraRadera
  24. Hej Dennis; Då har du alldeles för mycket kräm när du putsar. Du ska inte "kräma in" skon. Du skall ha pyttelitet kräm/puts på toppen av fingret och sedan lite fukt på det.

    SvaraRadera
  25. Ta en sväng förbi Grafford på Humlegårdsgatan när ni ändå har någon del ni vill ha utbytt på skon. De fixar uppfräschningen av skon på samma gång. Annars tycker jag själv att det är ganska harmoniskt med skoputsningen. Dock är jag inte alls lika utförlig som man tydligen ska vara enligt bloggen.

    Tack för alla fina tips om skoputsningen!

    SvaraRadera
  26. Jag föredrar faktiskt Beckmans Skor på Nybrogatan. Jag tycker kundservicen på Grafford har gått ned sedan en av ägarna tragiskt nog gick bort för inte så länge sedan. Honom saknar jag jättemycket, han var supertrevlig att ha att göra med.

    SvaraRadera
  27. När jag gjorde lumpen så tände vi eld på innehållet i skoputsburken och applicerade "smält" skoputs på kängorna. Lät det torka in och borstade sedan. Kanonsnygg puts.

    Var det egentligen ett förkastligt sätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa använder tändaren direkt på skon när de har applicerat krämen och detta är inte att rekommendera, det är dock en väldigt utbredd metod bland soldater världen över.

      Att applicera varm kräm ska dock ej skada lädret(beror på hur varmt så klart).

      Har testat metoden förut med blandad framgång. I min mening finns det inga genvägar till en finfin puts. Många, många små cirklar blir det...

      Radera
    2. Jag övar nu med den tekniken jag lärt mig här. Har inte riktigt fått till det då jag tycker att skorna får en "fet" yta.

      Radera
  28. Saphirs produkter säljs även av ett Skomakeri (fd Filbyter Sko & Nyckel Service) på S:t Larsgatan (snett mittemot H&M) i Linköping!!

    SvaraRadera
  29. Och även på Ankis skomakeri i Linköping. De säljer dock bara Saphirs vanliga linje vilket jag själv tycker är helt OK. Även bra utbud av borstar och liknande, samt C&J-skor.

    SvaraRadera
  30. Bra guide!
    Mina gamla Chelseaboots fick nytt liv :)

    SvaraRadera
  31. Jag måste tyvärr ställa mig emot ovanstående skoputsteknik, nu när jag testat dess effektivitet. Efter tre lager Saphir skokräm får skorna bara för mycket skokräm, och drar till sig smuts enklare. Ett lager, och ett tunt sådant, räcker gott och väl för att fetta in skorna. Dessutom blir de alltså INTE blankare av fler lager skofett. Dremot kanske det kan hända att skoputs ovanpå detta lager ger mycket bra glans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, då använder du antagligen för mycket skokräm. Krämen skall gnuggas in i lädret, inte ligga ovanpå lädret. Testa med mycket mindre kräm vid appliceringen av varje "lager", det funkar. Det krävs dock övning, inget som funkar perfekt första gången.

      Radera
  32. Varför är det egentligen sådana överpriser på Saphir Medaille d'Or Pate de luxe när den säljs i Sverige? Både Davidssons Skomakeria samt Graffords tar 90 respektive 99 kr för 50 ml (se t e x http://www.davidsonsskomakeri.se/gallery_46.html samt http://www.grafford.se/varumrken/saphir-medaille-dor/pate-de-luxe).

    På t ex Atelier Cattelan (http://www.cordonnier-haute-couture-chausseur-sur-mesure.com/) i Paris kostar 100 ml 9,50 € – i Sverige tar man det dubbla. Why?

    SvaraRadera
  33. Hej Lars, Saphir har samma importör som Crockett & Jones. Och de har ett påslag på sina produkter gentemot återförsäljarna (Grafford, Davidsons etc), och absolut, jag kan hålla med om att priserna är lite i överkant.

    SvaraRadera
  34. otroligt trevlig blogg! en liten fråga om appliceringen av skokräm(Saphir)varför blanda med vatten? enklare att jobba in, eller är den så "koncentrerad" eller vad? misstänker att det var just detta jag missa alt att jag inte grnuggat tillräckligt då jag fick lite flammiga vita områden när jag polera mina Grenson m den neutrala varianten.

    Mvh Niclas

    SvaraRadera
  35. Vill först och främst tacka för en mycket bra blogg! Bra diskussion, men utan drygt skosnobberi, bara skön skonördighet!

    Något som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med är bra sidor på nätet som säljer skor och tillbehör.

    Har precis hittat denna http://www.afinepairofshoes.co.uk/ som verkar ha bra utbud på skovård (Saphir bla), men det finns säkert bättre sidor!

    Simma lugnt

    SvaraRadera
  36. Intressant nedslag i verkligheten - besök på Humlegårdsgatan i C&J-butiken och frågade efter kräm/puts och tips för ett par svarta oxfords i kalvskinn.

    Det enkla svaret var förvånansvärt kortfattat: "tag lite vanlig skokräm och vatten, det funkar men det kommer ändå inte att bli högblankt". Se där!

    SvaraRadera
  37. Fick betydligt mer ingående och användbara tips uppe hos grannen på Humlegårdsgatan 4, Skoaktiebolaget. Puts, lite vatten, puts, lite vatten, puts, lite vatten och voila! Högblankt!

    SvaraRadera
  38. Vill börja med att tacka för en intressant blogg, som håller ribban högt för oss skointresserade. Tack!

    Har precis köpt en ny C&J vintersko:
    http://www.grafford.se/varumrken/crockett-jones/chepstow

    Använder "Saphirs Creme 1925 Marron Clair Light Brown" skokräm för att vårda skinnet. I dagsläget använder jag även samma kräm för att vårda sulan ovan Dainite sulan och klacken. Resultatet är dock att den blir klart ljusare än vad den initialt var, pga av den ljusa skokrämen. Själv tycker jag att skon blir lite trist och för enhetligt när kontrasten mellan mörkbrun sula/klack och ljusbrun ovandel.

    Hur brukar du/ni vårda kanten och klacken?
    Använder du en mörkare skokräm för kanten eller använder du en genomskinlig skokräm?

    Ser fram emot era tankar och tips!

    SvaraRadera
  39. Jag kör med appliceringsborste först, ett eller två lager. Gnuggar mycket men med så lite kräm som möjligt. Sedan tar jag en större mjukare borste (googla shoe shine brush), tillsätter lite vatten på borsten och borstar sedan hela skon. Blir blankt som sjutton och går fort. Letade för säkerhets skull upp en video som förklarar utförandet: http://www.youtube.com/watch?v=23lfIHihGsQ

    Någon annan som provat detta? Det sättet du beskriver blir möjligtvis blankt men tar tre gånger så lång tid.

    En sak till. När skorna blivit lite dassiga så går det jättefort att bara borsta av de en gång till med fuktad borste för att återfå närapå samma glans.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails