onsdag 9 februari 2011

Ivy League


Foto: Norman Hilton

Den amerikanska så kallade Ivy League-stilen passar kanske framförallt yngre män, men användes förr i tiden även av män i karriären på ett sätt som skulle signalera tillhörighet till denna ekonomiska elit. I min mening har tyvärr stilen urholkats och exploaterats på ett sätt som gör den mindre intressant i dessa dagar. Det sagt så finns det fortfarande tillverkare som tolkar Ivy League-stilen på ett intressant och klassiskt sätt som tilltalar mig (även fast jag själv anser mig för gammal för att iklä mig stilen). En av dessa fabrikanter är återuppstådda Norman Hilton. Stilen passar alldeles utmärkt till grövre skor som tillverkas av exempelvis Alden och Rider
 Foto: Norman Hilton


Foto: Norman Hilton

 
Alden Cigar Shell Cordovan (foto: Winn Perry)

Alden Desert Boot (foto: Winn Perry)

3 kommentarer:

  1. Vet inte om jag tycker att ökenkängor är särskilt Ivy League. Jag tänker mer på Bass Weejuns som typiska Preppy-skor.

    Även om jag håller med dig att det är en stil som kanske främst passar de yngre (universitetsmode som det är) så ser man den fortfarande på många medelålders och äldre i New England.

    SvaraRadera
  2. Hej, Shoeman!
    Tackar för en grym blogg! Mitt skointresse väcktes i höstas och jag sparar intensivt för att successivt göra mig av med allt vad Davidsson skulle kalla "crapskor". Eftersom min studentbudget är begränsad tänkte jag ställa en fråga. Finns det någon vintagemarknad för skor att tala om?

    /Erik i uppsala

    SvaraRadera
  3. Hej Erik, kul att du uppskattar bloggen! Kolla Herr Judit i Stockholm, de har en hel del vintageskor.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails