torsdag 17 februari 2011

Den antågande våren

(foto Roland Almroth)

Med tanke på rådande väderförhållanden i huvudstaden (en halvmeter snö) så är det svårt att framkalla de vårkänslor som kanske behövs för att finna inspiration inför den stundande säsongen. Men det är hög tid att börja planera vårens förvärv av skor, kläder och accessoarer! Tillverkarna lanserade sina vår/sommarkollektioner för ett tag sedan och de börjar nu dyka upp i butik.

Tom Ford - linnefrossa samt mycket stiliga "Spectators"

För mig handlar dock våren inte så mycket om nya kollektioner utan materialval, för när Kung Bores rike blir invaderat av Apollo så passar det med färggranna och ljusa kulörer i lättare material. När metamorfosen är komplett så är det tid att hänga undan de mörkgröna manchesterbyxorna, den bruna tweedkavajen, kashmirslipsen och Cordovankängorna till förmån för bomull, linne och lågskor.

Corneliani

Ljusare kulörer och lättare material i kläderna gör sig självklart bra med skor i ljusare toner. Så putsa upp era beigea och ljusa skor, för snart är våren här!


Ännu mer vårigt casual från Corneliani - här en outfit som känns väldigt "Per Morberg"


Corthay

Edward Green
  
Guyot

Samtliga skor i dagens artikel från  L'atelier du chausseur 

5 kommentarer:

  1. Längtar regält efter sol och torr asfalt när jag ser bilderna. Cornelianis kläder ser riktigt fina ut men det avskräcker när du säger att det ser "Per Moberg" ut :-)Sen har jag riktigt svårt för spectators och two-tone skor som EG ovan. Kan inte se att det är snyggt ihop med "vanliga" kläder. Fast det kanske kommer jag köpte ju mina första bruna läderskor för 1.5 år sedan och har nu kommit till punkten där jag på allvar funderar på att köpa ett par bruna wingtip :-)

    Åker till Spanien i 4v till helgen och har laddat upp med sommarkläderna och putsat lågskorna...

    SvaraRadera
  2. Hej! Undrar om skohandlaren jag pratade med här i Berlin verkligen hade rätt i allt han sa. Enligt honom är Alden skräp och använder papper istället för kork. I alla fall de senaste årens produktion.

    Det finns bara en variant av John Lobb (jag trodde det fanns bespoke och en del som ägs av Hermés).

    Jag trodde även att Cheaney och och Church var helt separerade och att familjen Church hade dragit sig ur Pradas Church och istället drev Cheaney helt separat. Men enligt honom tillverkas Church och Cheaney i samma fabrik.

    Någon som vet?

    SvaraRadera
  3. Jocke; Spectators anses inte lika flamboyant i länder som England och USA där man kan se gentlemen iförda ledigare kostymer vid diverse sportiga och avslappnade sammanhang iförda just Spectators utan att någon höjer på ögonbrynen. I dagens Sverige simmar vi gärna med strömmen, det i kombination med att klassisk klädkultur eroderat snabbare än glaciärerna på Nordpolen gör att det finns en viss risk att man blir totalt missförstådd genom att bära Spectators i vårt avlånga land.

    Anonym: Man får ta tyskar med en nypa salt, det är min allmänna uppfattning. De är inte lika blygsamma som svenskar och framförallt tyska äldre herrar kan uttala sig vitt och brett och med 100% säkerhet om saker de inte har någon som helst aning om. Det är faktiskt lite charmigt! Det har framförts på olika forum att Aldens kvalitet de senaste åren faktiskt försämrats. Jag vet inte om de nuförtiden använder papp istället för kork i sina skor, det skulle förvåna mig! Det lär jag få reda på när mina Alden behövs sulas om antar jag! Gällande John Lobb kan du läsa mer FAKTA om dem i denna artikel jag skrivit tidigare (tysken har fel): http://herrskobloggen.blogspot.com/2010/01/fokus-john-lobb.html
    Avseende Church's har jag faktiskt ingen aning om detta stämmer, men med tanke på de andra uttalanden den tyska mannen gjorde så skulle nog lite kontroll av dessa fakta kanske vara på sin plats.

    SvaraRadera
  4. Anonym - Som Shoeman påpekar så skall man ta tyskar med en nypa salt ibland. :) Angående Church's och Cheaney så gick familjen Church in som ägare i Cheaney efter att de sålt av Church's till Prada. Jag kan inte tänka mig att de delar fabrik.

    SvaraRadera
  5. Jag vet åtminstone att Church's och Cheaney har vissa gemensamma lästmodeller fast de givit dem olika nummer för de olika märkena. Jag har haft uppfattningen att Cheaney ägs av Church's som i sin tur ägs av Prada, men jag skulle vara mycket tacksam om någon med kunskap kunde reda ut det. Det gör en stor skillnad om det är märket Church's som äger eller om det är familjen som äger och driver separat. Jag vägrar handla något där ett enda öre går till Prada, och har därför hållit mig undan från Cheaney...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails