tisdag 14 augusti 2012

Geekigt om skor och skovård

En sann skoälskare blir för eller senare inbiten skovårdsnörd på köpet. I dagarna kom jag över en amerikansk broschyr utgiven av det amerikanska jordbruksverket 1927 som talar i längd om skor och skovård. Mycket intressant läsning. Bland annat kan man läsa hur man kokar ihop sin egen skoimpregnering.
Eftersom inte särdeles mycket hänt avseende skotillverkningsmetoder av kvalitetsskor sedan slutet av 1800-talet så är denna lilla ”broschyr”, trots åldern, mycket intressant. 

Här finner ni den fullständiga länken till broschyren: http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc6294/m1/

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant läsning, och äger god tillämpning idag. Särskilt avsnitten om passform tyckte jag var intressanta.

    En petitess, den är nog utgiven 1952 snarare än 1923, om man ser till vad det står längst ner på sista sidan.

    Tack för en fantastiskt fin blogg!

    /Brummel

    SvaraRadera
  2. Yes, mycket nyttig läsning. Denna utgåva gavs ut 1952, men vad jag kan läsa mig till på bibliotekets hemsida så är det "Originally issued April 1927." Jag har sett andra utgåvor men originalverket verkar vara från 1927. Om nån springer på originalversionen så hojta till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails