tisdag 26 juli 2011

4 x oumbärliga skor för finansmannen

Nidbilden av unga finansvalpar; backslick och trista kostymer.

Som tur är finns det företagsledare, exempelvis Jacob Wallenberg här på bilden, som kan visa vägen till en mer stilfull affärsklädsel. Och brylkräm behövs inte för att se bra ut.  

Jag sitter denna dag och funderar på vilka som egentligen läser min blogg? Först tänker jag att det måste vara affärsmän, eftersom det torde vara de som har störst nytta av formella, eleganta skor. Men en snabb tur runt Sveriges finanstätaste distrikt, Norrmalmstorg/Stureplan, avslöjar att de flesta av dessa kostymprydda män traskar omkring i skor som inte matchar deras exklusiva Zegna- och Corneliani-kostymer. Jag får alltså dra slutsatsen att en hög inkomst inte borgar för god skosmak. Inte särskilt förvånande i och för sig; det är en gammal sanning att pengar och stil inte behöver gå hand i hand, den som tvivlar på detta kan åka till Moskva.

Glädjande är att de äldre kostymbärande männen oftare ses i kvalitetsskor än sina yngre dito. Antagligen bär de flesta Church’s som hade sin storhetstid i Sverige för många år sedan. Men med den kvalitét Church’s höll på den tiden (innan Prada köpte upp dem) så håller de säkert ett tag till. Förhoppningsvis kan dessa äldre herrar smitta av sig på de talangfulla nyutexaminerade KTH- och Handelsstudenter som flockas till finansbranschen. I väntan på att denna smitta skall spridas passar jag på att tipsa om fyra skor som är oumbärliga för den stilmedvetne finansmannen.

Gaziano & Girling, en svart plain captoe, helt oumbärlig i varje mans skogarderob.

Carmina Shoemaker, svart punched cap toe, nr.2 på inköpslistan för affärsmannen.

Carmina Shoemaker, svart loafer med delad tå, stilfull sko för varmare dagar.

Carmina Shoemaker, en oxblodsfärgad oxford går mycket fint till både mörkgrå och marinblåa kostymer.

30 kommentarer:

  1. Vi sitter på en finansavdelning och läser din blogg just nu. Bara så att du vet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man inte annat att göra än att läsa skobloggar på finansavdelningarna?

      Radera
  2. Carminas oxblod - *dör*

    SvaraRadera
  3. Hej

    Du får gärna utveckla dina tankar om försämringen i kvalité av skorna från Church’s. Jag har ofta Church’s som riktmärke när det gäller bra skor (kan dock inte överdrivet mycket). Finns det några andra märken i samma prisklass som jag skall börja spana in i stället?

    /Peter

    SvaraRadera
  4. Church's har vissa en premiumserie som fortfarande är bra, men i och med att Prada tagit över rodret så har man satsat mer på marknadsföring än kvalitet. Sägs att en del Church's-serier tillverkas helt eller delvis i utvecklingsländer nuförtiden.

    I samma prisklass säger jag Edward Green eller Gaziano & Girling. Cirka 15% dyrare dock. Carmiona och Crockett & Jones håller också bra klass för prislappen (runt 4000 kr).

    SvaraRadera
    Svar
    1. "sägs"...... rykte alltså?
      Ska vi inte hålla oss till fakta?

      Radera
  5. Tips på vart man kan inhandla ex. munkskor för en skaplig peng utan att bli ruinerad? :)

    SvaraRadera
  6. Här är en till vovve från kenneln ;) Sen 80-talist till på köpet!
    Men måste hålla med om stilnivån och hållbarhetstänket hos den yngre generationen. Det resulterar oftast i rätt så tokiga variationer som helt uteslutande bygger på ett ytligt tvåsekundersintryck (om ens det) som inte håller för närmare granskning eller bekantskap.

    Vad jag är mindre nöjd med i detta inlägg är att jag nu är helt förbaskat såld på Carminas oxblodsfärgade Oxfords i illustrerad utförande! Det skall till mycket om jag skall kunna avhålla mig från inköp nu. Det inte logik som styr, utan habegäret. Dåligt inflytande Shoeman, dåligt inflytande... Har du koll på modellnamn?

    SvaraRadera
  7. Fredde: kolla in Carmina och Crockett & Jones.

    Dandy: tror modellen heter "Model 80137" i burgundy. Carmina har ruggigt osexiga namn på sina modeller. :)

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Jag sitter på ett IT-företag och läser din blogg. Dessvärre är jag nog rätt ensam om det här, av döma av kollegornas skor. Men ska jag vara elak matchar deras skor iallafall kostymerna från Dressman...

    SvaraRadera
  9. Shoeman – tackar så mycket! Måhända osexigt modellnamn, men verkar vara av den praktiska sorten i.a.f.

    GG har något liknande med modellnamn "Fairmont", men jag störde mig lite på den som helhet, samtidigt så gillade jag en annan del av utförandet hos "Savoy". Hade velat ha en förenklad sammanslagning av de två modellerna, och voila! Carmina prickade in det. Den här var bara klockren!

    Cheers

    SvaraRadera
  10. "Carmiona och Crockett & Jones håller också bra klass för prislappen (runt 4000 kr)."

    Varför tror du att Carmina kostar 4 papp? Jag har vänt upp och ner på en av deras butiker och det var i princip bara cordovan och andra exklusiva material som kostade så mycket.

    SvaraRadera
  11. Reverson på snorungen till höger på bild #1 indikerar att herrn har en del stil. Skjortan är dock mindre smaklig.

    SvaraRadera
  12. Anonym: Carmina finns ej i Sverige, men de ligger mellan €350-€450 om jag inte minns fel, så jag tycker 4000 kr är close enough. :)

    SvaraRadera
  13. Då minns du fel, priserna ligger mellan 250 och 350 euro, och det är i Paris (ryktena säger att de är ännu billigare i Spanien). Vi får se vad priserna i e-shoppen blir när den öppnar nästa månad.

    SvaraRadera
  14. Hej Anonym,

    Standardpris på Carmina är €350, det minns jag till 99% säkerhet. €250 låter som ett bra REA-pris. De Cordovan jag kollade på är jag dock mer osäker på. Tror lågskorna låg på €450 och kängorna på €550. Detta var i en av Madrid-butikerna.

    Ser fram emot att de öppnar sin webbbutik, i väntan på att nån börjar sälja dem i Sverige.

    /Shoeman

    SvaraRadera
  15. Har man stil om man har en Reverso? Är det inte mer indikativt att han sitter ned med kavajen knäppt?

    SvaraRadera
  16. Per: Så sant, så sant...

    En exklusiv klocka garanterar knappast att bäraren har koll på stil. Ville inte vara först ut med att säga det, med tanke på risken för att bli kallade både det ena och det andra.

    Tvivlaren kan åka till St. Petersburg för att skåda beviset. Räcker med fem minuter på flygplatsen så förstår ni vad jag menar. Spana efter de feta gubbarna i minkpäls och Ecco-skor med en snygg blondin vid sin sida. :) I övrigt en mycket vacker stad!

    SvaraRadera
  17. Suverän blogg, men en liten fundering smyger sig in : hur svårt kan det vara att klä sig rätt i en bransch som har regler som får SoldR att verka som en samling lösa förslag ? Intressant vore att utveckla vad som passar i den delen av närings-livet som gör pengar och inte bara flyttar dem. Randsydda skyddsskor eller för den delen snygga skyddskor, finns det ?

    SvaraRadera
  18. Hej Anonym, förslagsvis genom att ta lite hints från följande inlägg:

    http://herrskobloggen.blogspot.com/2010/03/skor-till-kladerna-mork-kostym.html

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. FYI: Mannen till vänster i bild bär ett par C&J Belgrave och en kostym från Gieves & Hawkes.

      Radera
    2. Backslick, kontrastkrage och vad är det, en Hublot (?, är ingen expert på klockor) för tankarna till någon som inte riktigt mognat i sin stil. Men pojken är ju ung, så det finns nog hopp. Han kanske återkommer om 5-6 år till denna blogg och tänker; om jag ändå skippat all den där j-a hårgelen och burit min Vacheron Constantin istället för det där monstret! Och aj då, kontrastkrage OCH kritstrecksrandigt, kanske hade jag sett Wall Street ett par gånger för mycket helgen innan... :)

      Radera
  19. Finansvalp här. Som många andra av dina läsare misstänker jag.

    SvaraRadera
  20. Industriarbetare =) med smak för det goda. Kul med en blogg om skor.
    Det är ju lätt att generalisera folk. Men stil kan man inte köpa, det har man.
    Vh/ dole

    SvaraRadera
  21. Att jobba inom finanssektor eller annan sektor med hög klädkod är ju mardrömmen för en sko- eller överhuvudtaget klädintresserad, eftersom utrymmet egna stilval är minimalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med, men det är skillnad på mörkblå kostym och mörkblå kostym. Och svarta oxfords och svarta oxfords. Tiger vs. Corneliani. Nilsson vs. Edward Green. :)

      Radera
  22. Hyfsat lågt att helt utan någon vetskap om personerna ifråga lägga ut en bild som signifikativ för "dålig smak". Rent bortsett från att jag tror båda mest skulle skratta åt inlägget tycker jag snarast att det är ditt beteende som vittnar om bristfällig smak. En gentleman utmärker sig inte bara genom att välja ut rätt klocka/kostym/skjorta/slips/näsduk/strumpa etc (även om detta onekligen är den mer intressanta delen) utan minst lika mycket genom ett stilfullt beteende. Rätt person kan vara mer korrekt i badbyxor än en pajas i kostym. Vilket man exempelvis kan se... i t.ex. Moskva, eller för den delen i valfri miljö kring Stureplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggvärlden. Jag tycker att det jämfört med andra bloggar är fruktansvärt städat och snällt på den här bloggen. Vissa är så överdrivet överkänsliga i det här landet så man skulle ju kunna tro att det är ett enda stor vuxendagis.

      Radera
  23. Ett litet tips till er som läser den här bloggen på temat "sila mygg och svälja kameler".

    Är ditt McDonalds- och PizzaHut-konto högre än gymfakturan och din hållning lik en förfallen hölada i en bortglömd glesbygdskommun, kommer ingen skräddarsydd kostym eller sko eller karaktärsklocka i världen att hjälpa dig.

    Bygg en stabil och formlig grund innan du börjar hänga på grannlåten....

    SvaraRadera
  24. WT är ett sinnestillstånd, inte en klassegenskap och definitivt inte bundet till ekonomiska förhållanden.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails