torsdag 14 januari 2010

Stiltips: vinterkängor

Jag har den senaste tiden läst en del inlägg från mina kära bloggkollegor här i Sverige i ämnet vinterkängor. Eftersom jag går isär avseende smak när det gäller de flesta av dessa så har jag bestämt mig för att tipsa om några av mina egna favoriter.

Jag skall dock nämna ett utmärkt inlägg på Manolo.se där man lyckats hitta en hel del snygga kängor från bland annat Edward Green och Gaziano & Girling. I kommentarerna kan man läsa många inlägg om galoscher. Min inställning är att galoscher är till för barn och modeslavar (modeslavar utan koll eftersom det var minst fem år sedan det ansågs vara mondänt med grällt färgade galoscher). Ok, nu blev det visst lite negativ ton helt plötsligt, så låt oss gå vidare till det roliga; snygga vinterkängor.

Spanska tillverkaren Carmina har gjort denna snygga chukka i cordovanläder (made-to-order).


Vill du vara snygg i kostym, men du behöver samtidigt kämpa mot snöslask och snöbollskastande grannungar så välj en oxfordkänga vettja. Eller flytta till Sydney. Gaziano & Girling "Wigmore" i Chestnut Calf & Maple Calf two-tone (svårt att se tonerna i bilden).

Det viktigaste med vinterkängor är att de skall hålla oss varma om fötterna samt klara av snön, och självklart det viktigaste av allt; vara snygga. Detta betyder att vi kan skippa de flesta italienska tillverkare eftersom de helt enkelt inte gör skor som är välisolerade. Däremot har vi en del amerikanska, spanska och engelska tillverkare som står sig mycket väl.

Börjar du inte tröttna på R.M Williams? Varför inte kolla in denna chelsea från Rider Boot Company istället?

Materialet bör tåla fukt, så varför inte titta på en cordovankänga? Jag märker att detta material är helt orepresenterat i Bloggsverige, jag fattar inte varför.


En rejäl derbykänga från Rider Boot Company i cordovan. Dainite/läder kombination i sulan.

Sulorna är även de viktiga. Vi kan inte gärna halka omkring i lädersulor. Man blir därför tvungen att kolla in crepesulor, ridgewaysulor eller commandosulor. Ingen av dessa sulor gör någon direkt succé i sociala sammanhang, så fundera på en tajt skuren dainitesula vilket kan bli riktigt elegant om man inte har för vana att spatsera omkring och visa upp undersidan av skon för sina vänner förstås. Men om du gör det har du nog större problem än val av sula. Tyvärr tycker jag att dainite har ett ganska dåligt grepp på snö och is, men ibland får man lida pin om man skall vara fin.

En gammal klassiker; button-up känga, Enzo Bonafe (bespoke). Finns få saker som är så elegant till kostym som en button-up, men det är svårt att få tag på.


En fin känga från Alden; "Plaza".


Ännu en känga från Rider Boot Company. Det är något med sömmarna som jag inte riktigt gillar, men fortfarande en snygg och annorlunda oxfordkänga.

Edward Green har länge varit kungar på eleganta kängor, här är ett exempel på att de även gör rustika sådana!

6 kommentarer:

  1. Återigen en väldigt bra artikel. Men jag vill protestera mot din ovilja till galoscher. Jag är en som använder dessa väldigt svåra prylar ibland. Svårt att bära men oundvikligt ibland.

    Sedan tycker jag personligen att det är saltet och inte vattnet som gör mig galen. Vattnet dunstar ju bort och låter du skorna vila 24-48 timmar så är det ju ok om du skött om dem. Men saltet..? Jag hatar dessa vita ränder. För mig är det dessutom så att skorna har torkat i bilen eller i tunnelbanan så när jag kommer hem är det inte bara att torka av skorna.

    Favoriter ovan? Alden då de har Cordovan och Rider Boot för designen. Sedan skulle jag ju inte gråta om hustrun kom med ett par Gaziano & Girling när man fyller år...
    Xms

    SvaraRadera
  2. Smaken är som baken! Mitt tips är att införskaffa någa oxfordkängor om du måste klä dig formellt, skippa lågskorna på vintern. Men jag tycker inte du skall oroa dig så mycket för saltfläckar. Det är inget som inte en vanlig skokräm kan färga bort.

    Man kan få en viss förändring i strukturen på lädret av ingrodda saltfläckar men på en grövre sko, typ en derbykänga eller chelsea, det blir grymt snyggt efter ett tag, man får en fin patina!

    SvaraRadera
  3. Haha... Du är den första som ser saltfläckarna som ett sätt att försköna skon eller kängan. Jag har ibland ett par CJ Chukka i brunt i saltslasket. Från nu ska jag se det mer positivt - de åldras vackert av saltet! Slut på svordomar och klagan.

    Jag har köpt ett par Alfred Sargent Nevad på nätet som jag nu väntar på. Jag har fått för mig att de är bra att ha både på fritid och till och från jobbet vid dålig väderlek. Xms

    SvaraRadera
  4. Galoscher är ju något otroligt bra om någon frågar mig, skorna ser ju lite snyggare ut när man väl kommer till kontoret. Jag skulle också vilja ha någon annans uppfattning om G&G's läster + klackar, personligen tycker jag att själva lästen är fantastisk men klackarna lite väl höga och feminina...eller är det bara inbillning?

    SvaraRadera
  5. Att G&G's klackar skulle vara högre är till stor del en synvilla som ligger i designen. Det karaktäristiska utseendemässigt med Gaziano & Girling är den smala "midjan", smärta design och de nedre partierna av skorna. Detta ger enligt de flesta skokännare känslan av en "bespoke"-sko trots att det är en ready-to-wear sko. Även jag tycker att dessa drag ger skon en positivt säregen look och en exklusiv look. Skillnaden i klacken är inte lika påtaglig när du håller skon i handen som på bild. Jag jämför as we speak en G&G Canterbury med en Crocket & Jones Tetbury och klacken är lika hög (bägge med Dainitesula).

    En fin bild på vad som gör Gaziano & Girlings skor så jäkla stiliga, den smala midjan:
    http://i143.photobucket.com/albums/r160/jjl50002/Sole2.jpg

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att läder är det material som man halkar minst med. Syntetgummi är det material man halkar mest med. Sedan beror det säkert på struktur - och det är inte bekvämt att gå med tjocka snölager som har fastnat på lädersulan - men bra mot halka är det! (Sedan så slits inte sulan överhuvud taget om man går ute i snö så det så).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails